Jeste li ikada razmišljali koliko vode zapravo trošimo - ne samo kod kuće, nego i kroz proizvode koje svakodnevno kupujemo?
Koncept vodnog otiska koji je 2002. razvio Arjen Hoekstra u suradnji s UNESCO-om omogućuje uvid u ukupnu vidljivu i nevidljivu potrošnju slatke vode potrebne za proizvodnju dobara i usluga te služi za osvještavanje utjecaja naših potrošačkih navika na globalne vodne resurse.
Vodni otisak važno je razumjeti kako bismo mogli sagledati na koji način naši potrošački obrasci utječu na globalne vodne resurse te kako bismo prepoznali mogućnosti za njihovo održivije korištenje. Vodni otisak definira se kao ukupna količina slatke vode potrebne za proizvodnju dobara i usluga koje pojedinac, zajednica ili država konzumira, a uključuje i izravnu potrošnju vode u kućanstvima te neizravnu potrošnju vode koja se koristi u poljoprivredi, industriji i energetskim procesima.
Vodeni otisak dijeli se na plavi vodni otisak koji obuhvaća korištenje površinskih i podzemnih voda, zeleni vodni otisak koji se odnosi na kišnicu pohranjenu u tlu, posebno važnu za poljoprivredu te sivi vodni otisak koji označava količinu vode potrebne za razrjeđivanje zagađivača do prihvatljive razine kvalitete. Razlike u vodnom otisku među državama i proizvodima izrazito su velike. Primjerice, prosječni godišnji vodni otisak po stanovniku iznosi 1385 m³, dok je vodni otisak SAD-a oko 2500 m³, a Kine oko 700 m³. Proizvodi također pokazuju drastične razlike za kilogram čokolade potrebno je oko 17.200 litara vode dok je za kilogram rajčica potrebno svega 180 litara.
Prekomjerna potrošnja vode može dovesti do nestašice i narušavanja ekosustava. Savjesno upravljanje vodom kao i promišljen odabir proizvoda koje kupujemo, omogućuje smanjenje pritiska na vodne resurse, očuvanje njihove kvalitete i dugoročnu sigurnost opskrbe vodom.
Ušteda vode ne odnosi se samo na racionalno korištenje u kući već i na smanjenje “nevidljive” potrošnje vode ugrađene u proizvode koje svakodnevno koristimo. Budući da različite namirnice i predmeti imaju vrlo različite vodene otiske, promišljeniji izbor poput češćeg biranja hrane s manjim otiskom može znatno smanjiti naš ukupni utjecaj na okoliš.
Na internetskoj stranici dostupan je kalkulator vodenog otiska, Consumer Footprint Calculator kao i savjeti kako ga smanjiti bez radikalnih odricanja. U Europskoj uniji sve je jasnije da se ciljevi klimatske neutralnosti ne mogu postići samo učinkovitijim tehnologijama i strožim propisima potrebno je mijenjati i obrasce potrošnje.
Consumer Footprint Calculator omogućuje građanima EU da procijene ekološki utjecaj vlastitog obrasca potrošnje te da sagledaju kako bi promjene životnog stila utjecale na njihov osobni „ekološki račun“.
Usvajanje održivih praksi, bilo u svakodnevnim navikama ili pri odabiru proizvoda, važan je korak prema odgovornijoj i održivijoj budućnosti.
slika 1






